سرمایه شرکت
نوشته شده توسط : ali

 

 

سرمایه اورده شده توسط شرکا در شرکت را، سرمایه شرکت می گویند که ممکن است به صورت نقدی و یا غیر نقدی باشد.

سرمایه شرکت:

 

سرمایه اورده شده توسط شرکا در شرکت را، سرمایه شرکت می گویند که ممکن است به صورت نقدی و یا غیر نقدی باشد.

با توجه به ماده ۱۱۸ قانون تجارت اورده های غیرنقدی در شرکت باید تقویم و تسلیم شوند وگرنه شرکت تاسیس نمی شود.

 

پرداخت سرمایه:

 

به هنگام تشکیل شرکت های سهامی، دارندگان سهام باید حداقل 35درصد از سهام را پرداخت و بقیه سهام را تعهد نمایند که این مدت تعهد باقی مانده از ۵ سال تجاوز نخواهد کرد.

سرمایه های اورده شده به صورت غیر نقدی توسط شرکا باید تادیه شده باشد.

 

سرمایه های نقدی و غیر نقدی:

 

سرمایه های اورده شده در شرکت ها به دو صورت نقدی و یا غیر نقدی می باشند.

سرمایه های نقدی به صورت وجه نقد بوده و سرمایه غیر نقدی مال، امتیاز و یا عملی است که شرکاء در ازاء قیمت سهام خریداری شده می پردازند.

 

افزایش سرمایه شرکت:

 

افزایش سرمایه شرکت عبارت است از افزایش تعداد سهام منتشر شده توسط شرکت های سهامی.

اگر شرکت ها احتیاج به نقدینگی برای فعالیت های جدید و یا توسعه فعالیت های قبلی داشته باشند، اقدام به افزایش سرمایه می نمایند.

 

راههای افزایش سرمایه شرکت :

 

–استفاده از اندوخته های سنوات گذشته

–آورده های نقدی

–ترکیبی از هر دو مورد

– فروش سهام ( در صورتیکه شرکتها برای انجام فعالیت های بزرگتر احتیاج به سرمایه بیشتری پیدا کنند.)

زمانی می توان سرمایه شرکت را افزایش داد که کلیه سرمایه شرکت تادیه شده باشد.

افزایش سرمایه در زمانی که شرکاء هنوز تعهد خود را کاملاً انجام نداده و هنوز مبلغی از سرمایه را پرداخت نکرده اند، شرکت حق افزایش سرمایه را به هیچ عنوان نخواهد داشت.

 

سرمایه درگردش:

سرمایه در گردش به مقدار دارایی جاری گفته می شود که از محل منایع مالی بلند مدت تامین شده باشد.

 

سرمایه ثابت:

ان مقدار از سرمایه که به صورت وسایل تولید، مواد خام و ابزار کار می باشد را سرمایه ثابت می گویند.

 

چگونگی افزایش سرمایه در شرکت

 

به دنبال پیشنهاد هیئت مدیره و ارائه طرح توجیهی و مشخص شدن جزییات طرح، به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسیده و در اختیار هیئت مدیره قرار می گیرد.

–هیئت مدیره پس از جلب رضایت سازمان بورس اوراق بهادار اقدام به ثبت سرمایه می کند.

 

کاهش سرمایه

 

کاهش سرمایه درشرکت ها به دو روش انجام می پذیرد:

–کاهش سرمایه به صورت اختیاری

–کاهش سرمایه به صورت اجباری

 

کاهش اجباری سرمایه:

 

در صورت کاهش سرمایه که موجب از بین رفتن نصف بیشتر سرمایه شرکت شود، قانون هیئت مدیره شرکت موظف، به دعوت مجمع عمومی در یک جلسه می باشد، تا نسبت به بقاء یا انحلال شرکت تصمیم بگیرند.

مجمع عمومی تصمیم به انتشار سهام جدید و یا کاهش سرمایه و یا انحلال شرکت خواهد گرفت که این تصمیم را مدیران شرکت باید مطابق مقررات قانون به اطلاع مرجع ثبت شرکت ها برسانند.

زمانی که مجمع عمومی رای به انحلال شرکت ندهد، باید درمان جلسه و با رعایت مقرراتی که برای ثبت یک شرکت لازم می باشد را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهند مشروط بر این که از میزان حداقلی که برای شرکت های سهامی تعیین شده کمتر نباشد.

 

کاهش اختیاری سرمایه شرکت:

کاهش سرمایه به صورت اختیاری زمانی رخ می دهد که شرکت ها موفق به انجام کار خود نبوده و بیشتر از مبلغ مورد احتیاج را در اختیار دارند.

ثبت شرکت در کشور های همسایه

نحوه ثبت شرکت در کشور های همسایه : ثبت شرکت در هر کشور با توجه به قوانین حاکم در ان کشور انجام می شود که در این متن به نحوه ثبت شرکت در کشور های ارمنستان، ترکیه و امارات متحده عربی می پردازیم.

ثبت شرکت در ارمنستان :

۱- مراجعه به اداره (ovir) اویر ۲- مراجعه به اداره رجیستر (Register) و ثبت نام شرکت و تنظیم اساسنامه، ۳- مراجعه به محل تهیه مهر شرکت ها، ۴- مراجعه به اداره مالیات محل انجام کار با اجاره نامه محل کار و اساسنامه شرکت، جهت دریافت کد و مجوز تهیه مهر شرکت، ۵– تنظیم محضری قرارداد اجاره محل حقوقی ثبت شرکت، ۶- ثبت در اداره بازنشستگی، ۷– تهیه کاسا و پلمب کردن در اداره مالیات، ۸- تنظیم محضری قرارداد اجاره محل حقوقی ثبت شرکت، ۹- مراجعه به گمرک با معرفی نام جهت باز کردن پرونده جهت واردات و صادرات، ۱۰- مراجعه به بانک و ایجاد حساب بانکی و تاییدیه امضاء کارت بانک در محضر و تایید کارت در اداره مالیات، ۱۱- ارائه آدرس دفتر به صورت صوری و فیزیکی.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت در ارمنستان توسط اشخاص حقیقی:

۱- تعیین نام شرکت جهت استعلام، ۲- درخواست نامه جهت ثبت شرکت، ۳- صورت جلسه سهامداران و مشخص کردن سهام هر یک از اعضا، ۴- انتخاب مدیر عامل شرکت، ۵- مشخصات مدیر عامل، ۶- ترجمه رسمی گذرنامه های هر یک از سهامداران و مدیر شرکت جهت ارائه ان ها به اداره ثبت، ۷- درج میزان سهام هر یک از سهام داران برحسب سرمایه، ۸- آدرس محل شرکت یا محل فعالیت، ۹- گواهی و فیش پرداخت سرمایه اولیه به اسم شرکت.

سرمایه لازم برای ثبت شرکت در ارمنستان :

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در ارمنستان، ۵۰۰۰۰ درام و حداکثر آن بی نهایت می باشد.

ثبت شرکت در ترکیه

انواع ثبت شرکت در کشور ترکیه:
در کشور ترکیه انواعی شرکت است که تابع قانون تجارت این کشور نبوده و فاقد شخصیت حقوقی می باشند. اما شرکت هایی که تابع قانون اند تا حدودی همانند انواع آن در کشور ایران می باشد.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کشور ترکیه:

تعداد شرکا برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل ۲ نفر و حداکثر 50 نفر می باشد.

مسئولیت شرکا نسبت به بدهی در شرکت با مسئولیت محدود با توجه به میزان سرمایه ان ها در شرکت می باشد.

مراحل ثبت شرکت در ترکیه :

۱- تنظیم فرم اداره دارایی و مراجعه و تحویل اسناد مربوطه به اداره مذکور برای بررسی اسناد و بازدید و تایید آدرس دفتر شرکت توسط بازرسان آن اداره، ۲- تنظیم اساسنامه و فرم های مخصوص تاسیس شرکت، ۳- تایید اساسنامه در دفتر خانه رسمی، ۴- بازدید و تایید آدرس شرکت توسط بازرسان اداره دارایی، ۵- مراجعه به اداره دارایی و اخذ شماره مالیاتی شرکا، ۶- مراجعه به اتاق بازرگانی برای ثبت شرکت، ۷- اخذ شماره مالیاتی شرکت پس از بازدید و تایید آدرس، ۸- تایید نمونه امضا و وکالت نامه در دفترخانه، ۹- اخذ کارت بازرگانی، ۱۰- تصدیق دفاتر حسابداری، ۱۱- معرفی حسابدار، ۱۲- گشایش حساب بانکی شرکت، ۱۳- چاپ روزنامه رسمی.

ثبت شرکت در کشور امارات متحده:

دبی شهری است که یکی از سریع ترین رشد های اقتصادی در جهان را نمود میدهد و محل ثبت بسیاری از شرکت های بزرگ منطقه ای می باشد. این شهر دارای چندین منطقه آزاد بوده که راس الخیمه یکی از ان ها می باشد. ثبت شرکت در این منطقه دارای مزایایی بسیاری می باشد از قبیل: ۱– عدم نیاز به انتشار حساب های سالانه، ۲- عدم محدودیت در حواله های بانکی، ۳- بدون مالیات، عدم مالیات بر ارزش افزوده، ۴- عدم نیاز به سرمایه اولیه، ۵- عدم نیاز به بررسی سالانه حساب، ۶- باز کردن حساب بانکی شرکتی، ۷- خرید ملک و خانه بر روی شرکت، ۸- درج نشدن نام سهامداران و مدیران در مدارک دولتی، ۹-شرکت های امارات متحده عربی بالاترین درجه از محرمانه بودن و انعطاف پذیری را نسبت به شرکت های دیگر دارند.

 





:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: